RESEBERÄTTELSERtop top
SYDAMERIKA

Här kan du se foto från resan. Jag har valt ut ca 60 st av 500. Vi har dessutom 2200 bilder från Antarktis.
  Back to index

Quito   -   Galapagos    -  Quito 2a
Curacao    -   Bonair

5/2  tisdag Råö/Marstrand

Efter packning av väskor och bortsortering av för mycket kläder åkte vi till Martin. Vi skulle sova över där och så åt vi middag med Lisa och Martin. Thaimat. Gott. Stig sov på madrass på golvet och jag i soffan. Gick bra. En föraning om vad som komma skulle! Inger och Janne sov hemma på Marstrand och Claes skjutsade dem på morgonen, tidigt!!

6/2 onsdag Landvetter

Ut till Landvetter kl. 05.15. Martin skjutsade oss. Inger och Janne redan där. Checkade in bagaget till Buenos Aires. Bibi kom med kaffe och smörgås. Snällt! Planet gick 06.50 till Amsterdam. 10.45 planet till Sao Paolo. Resan var 11,5 timmar. Långt!! Kom fram 19.30 och det regnade i Sao Paolo. Bussbyte till planet mot Buenos Aires. Där fick både Janne och Stig kontakt med brasilianare som tipsade om hotell och sevärdheter. På planet fick vi 3 cl sött gott kaffe och 2 dl whiskey!! Från flygplatsen i Buenos Aires tog vi en buss till hotell Americas Tower. Där skulle de först ha 110 dollar, men vi fick det för 75 dollar då kursen rasade som bäst nedåt. Upp till rummen, trötta som ägg. Fram med spriten och tog var sin drink. Eller fler! Sedan lade vi oss kl. 01.45 i stora sköna sängar efter en resa på 30 timmar! Sov gott!

7/2 torsdag Buenos Aires

Upp kl. 9.15. Frukost med jättegott kaffe!! Prinskorvar som köttbullar. Ut på stan. På kafé för att få en toa. 3l öl på ett gatucafé. Busstur runt staden. 14.00. Obelisken mitt i BA 67 m hög. 1908 byggdes Operahuset. Bank Basta från 30-talet. Rosa presidentpalats, arbetsplats. Växlat 60 dollar till 120 pesos. Sett Caminito Boca med fotbollsplan och affärer. Besökt Eva Perons gravplats. Ut till Rigoletto och åt en god middag. Biff. Internet till Lisa, Martin, Annelie, Bibi. Hem 22.30. Isäng 23.00.

8/2 fredag Santa Susana Ranch

Vaknade kl. 7.15. Frukost 8. Avgång buss 9.15 till Santa Susana Ranch. Rundtur i gammalt hus med gamla kläder, hattar, skor etc. Sedan vin och tapastilltugg. Vi fick rida på "hästar" som knappt kunde trava i värmen. Janne galopperade! Inger åkte i vagn efter 2 hästar. Sedan var det mat. Olika sorters sallader, grillade kotletter, kyckling, korvar. Väldigt gott. Sång och dans av olika argentinska danser. Allmän dans och jag fick dansa med en som både dansade och red bättre än han gick, en Sancho Pancho-typ. Så gick vi ut för att se när de red i olika grupper med löshästar. Ca 8-10 st i varje grupp. Därefter en tävling där ryttarna skulle pricka en ring uppsatt på en stång. Skulle prickas med en pinne. Sed från 1500-talet då änkor fick sätta upp sina ringar och den som tog ringen fick änkan. Detta löste problemet med för få män. De flesta dog i krig. Jag red och galopperade sittandes bakom en ryttare som jag knappt kunder räcka om med armarna. Åkte åter till BA kl. 16.00. In på ett fik för espresso och öl. Till hotellet kl. 18.00. Drink hos Inger och Janne 20.00. Åt pizzabit och öl. Drink hos oss. God natt kl. 23.

9/2 lördag Buenos Aires

Vaknade kl. 8. Frukost 9. Stig och Janne gick egen runda och Inger och jag gick på "smyckegatan". Efter ca 1 timme tog vi kaffe och kaka på ett café. Där "överfölls" vi av en lodis. Riktigt obehagligt. Sedan hemåt i regnet och 29 grader C. Stig och Janne kom precis samtidigt. Drink hos oss. Busstur kl. 13.30. åkte bussen till Olivios, stadsdel – förstad till BA. Åkte tåg ca 15 minuter till San Isidro där vi gick runt i ett shoppingcenter. Det första i BA. Inger köpte kort. Buss vidare till floden Tigre där vi åkte båt runt i Paraná floddelta. Åter till hotellet kl. 17.30. Drink innan middagen. Åt gott kött och 2 fl vin. Hemma igen 22. Isäng 22.30.

10/2 söndag Buenos Aires

Sovmorgon. Frukost 9. Ut på stan 10. Kaffe och öl kl. 11.30. Varmt + 29 grader C. Affärerna desperata efter kunder. Raggar på gatan för att få sälja och för att växla pengar. Går nedåt hamnen och ser på segelbåtar. Lunch vid kanalen kl. 13.30. Går hemåt. Hem kl. 17. Vilar en stund. Drink och ut på jakt efter en restaurang. Hittar en bra med jättegod pizza. Isäng ca 22.30.

11/2 måndag Buenos Aires - Ushuaia

Flytande pesokurs. 1-2 just nu. Frukost 8.30-9. Packning. Ut på stan. Gick 9.30-11. Växlade 1-2,1. Kaffe på hörnan. 12.00 checkade ut. 110 pso/natt = 550 sek. Taxi till inrikes. Tog en hamburgare med pommes frites på flygplatsen. 14.38 flyget till Ushuaia. Ankom 18.20. Taxi till Residentia Linares. Familjehotell. Middag på stan. Toppengott Mycket kött. Taxi hem 2 pesos! Drink hos Inger och Janne före och efter middagen. Lade oss 11.15.

12/2 tisdag Ushuia

Frukost kl. 8. Ut på stan 9.30. Till Turistkontoret för att ordna bussresa till Punta Arenas. En fika! Åter hotellet. Planering. Ut igen 13.00 och köpte bussbiljetter, 2 x 52,5 pso till Punta Arenas och bokat hotell Albatross för den 25-25/2. 115 pesos/natt. Lunch kl. 14. Biff de Lomo. Jättestor och god. Gick till Maritimo museet – gammalt fängelse. En tur på stan med Internet. Gick en sväng ner till hamnen. Tog en taxi hem till kl. 18. En drink hos Inger och Janne. Middag kl. 21 som el patron hade lagar. Förrätt: krabba med deg omkring. Sedan fisk med stekta grönsaker och småpotatis. Efterrätt: pannkaka med blandsylt. Whiskey på rummet med Inger och Janne. Isäng kl. 22.30.

13/2 onsdag Ushuia

Frukost kl. 8. Janne ut till ön framför oss. Kl 10 på tur. Minibuss upp i bergen. Fantastiska vyer. Regnbågar med bergskanter. Stopp för utsikt och promenad i 45 minuter. Fika på Hosteria Petrel. Ytterligare ca 30 min resa till sjön Fagnano. Därifrån kl. 13 till Centro Invernal, Las Cotorras, Ruta 3 km 25, Tel. 02901-499300, Ushuaia – Tierra del Fuego. Grillat lamm som var toppengott!! Vi fick in 2 stora puttrande och rykande fat med lamm. 2 fl vin gick åt. 15.30 åter till Ushuaia. Sov en stund till kl 20. Drink hos oss och ut på stan. Åt omelett och Janne en fisksoppa och vin därtill. Taxi hem kl. 23. Drink till 24. Somnade omgående, trötta som ägg!!

14/2 torsdag Ushuia

Sovmorgon! Frukost 9. Hårtvätt och slöande till kl 11. Ut på stan. Kaffe och inhandling av T-shirts. Hem till 15. Ut igen kl. 18. Middag på Muchacchio. Pepparbiff med vitlök i olja och persilja och salt. Jättegott! Köpt kvastskaft till planscherna. Hem med taxi 22. Internetat till Claes, Lisa, Martin och Annelie. Drink hos Inger och Janne. Elen gick ca 30 minuter och det var kolsvart i hela Ushuaia. Isäng ca 24.00.

15/2 fredag Ushuaia - med MV Akademic Ioffe till Antarktis

Frukost kl. 9. Packade och flyttade ur rummen kl. 10. Ut på stan. Kaffe i solskenet 11.30. Ner till hamnen och tittade på Akademik Ioffe som kommit in. Krabbomelettlunch på Muchacchio. Internetat och chattat med Martin idag. Mejlat till Britt-Inger, Annelie, Martin Per. Taxi till hot Linares för att plocka upp bagaget. Vidare i samma taxi till hotell Ushuaia. Där kl 14.30 och tog en kaffe igen. Satt ute i solskenet till 16 då en ny buss hämtade oss för transport till hamnen. Ombord och en drink med smörgåsar och frukt. Packade upp. Middag 20.30 med lamm. 22 drink på rummet och sedan isäng vid 23-tiden. Båten gick genom Bieglekanalen med Argentina om babord och Chile om styrbord. Så långt lugnt vatten.

16/2 lördag Antarktis

Började gunga rejält vid 04-tiden. Frukost kl 8. Kl. 9.30 information om de olika besättningsmännen. Upp till hytten för lite whiskey. Kl. 12.30 lunch Brucehetta med någon tomatröra. Sorbet och melon till efterrätt. Sett en fregattfågel och en albatross. Stod ute en stund 13.30-14. Hytten igen och läste. Till kaffe med god havrekaka. Middag 19.30 med torsk. Jag lade mig 22 pga. av diarrén. Igen!!

17/2 söndag Antarktis

Sov till 7. Frukost 7.30. Fördrev tiden med föredrag om pingviner. Lunch 12.30. Pasta med sås. Persikor med grädde till efterrätt. Eftermiddagskaffe 15.30. Shopen 16.30. Köpte 2 st tröjor. Upp till hytten och läste. Dagen fördrevs med tur till akterdäck och alla zodiaker. Aaron höll en liten föreläsning om underhåll. Mellan 17-19 läste i hytten. 19.30 middag på fisk.

18/2 måndag Antarktis

Frukost kl 7.30. Upp på bryggan för spaning! Växlande molnighet, lite sol, lite moln. Inger, Janne och Stig såg 8.45 ett ca 10 m2 stort isberg. Det missade jag. Nytt kommer nu 9.15 så det skall också jag se!! Nu fick jag se ett jättestort isberg. Mäktigt! Lunch 12.30 med Pizzabuffé! På vägen mot polcirkeln såg vi ett jättestort isberg. Sedan blev det fler och fler. Gick in i lös-isen vid Matha Strait mellan Cape Mascart och ön Watkins Island och passerade södra polcirkeln kl. 14. Vi fick då varm choklad med cognac och båten tutade! Sedan åkte båten sakta runt i en cirkel och vi fick då se 7 st Humpbackvalar i en flock och 2 lite längre bort. Snowpetrel = små vita fåglar. Enda fågeln som häckar långt inne i Antarktis. Albatrosser med flera fåglar samt leopardsäl, pälssäl och sjölejon. Också Crabeater seals. Kl. 16 gick vi till hytten för kaffe avec. Drink hos Inger och Janne. Middag kl. 20. Så där! Fast god efterrätt. Kl. 22 hämtades Stig för att hjälpa till med radarn. Kom ned igen 23.30. Ingen kod för att laga radarn. Stig upp till bryggan igen. Tillbaka kl. 24. Talade radar ytterligare en stund.

19/2 tisdag Antarktis

Vissa upp kl. 4-5 för att se soluppgången. Det var så dimmigt så vi gjorde inte det. Frukost 7.30. Kl. 10 gick vi ut med Zodiakerna i Paradise Bay dit vi kommit under natten. Lite sol, lite moln. I Gerlache Strait låg stora båten för ankar. Vi åkte till en ö, Danco Island i Wilhelmina Bay och Orne Habour, där Åsnepingviner häckade. Vi klev iland och vandrade uppför en snöklädd backe till häckningsplatsen De hade gjort långa stråk när de gått upp och ned till vattnet. Var där ca 1 timme. I zodiakerna fick vi sedan åka runt bland isbergen och såg crabeaters och leopardsälar som låg på isflaken. De var inte ett dugg rädda utan tittade bara lojt upp på oss när vi gled förbi. Åter på båten kl. 12.30. Lunch 13. Svampsoppa och en baguette med lax och camembert. Sådär! Gick en tur till baren med Inger och tittade på mössor. Åter hytten. Stig och Janne var på bryggan. Radarn fortfarande trasig. Ner till mudrummet och fick prova ut torrdräkter för paddlingen. Svettigt! Båten gick norrut för att finna en ny vik. Vattnet började frysa på så paddlingen blir nog infrusen idag. 16 fika. Det blev kajaking. Bara Janne för Stig och jag åkte zodiak med Inger. I småregn och snömodd åkte vi runt i viken och tittade på glaciärisen som var fantastisk. Blått i alla nyanser. Från ljusblått, turkos till marinblått i sprickor och hålor. Följde efter en Humpbackval ett tag. Vi var 8 fullsatta zodiaker. Isbergen och dess formationer var mera intressanta. Sedan åkte vi runt en Leopardsäl som hela tiden följde efter båtarna. Tillbaka 19. Middag 19.30. Soppa först, jättestark. Asian buffé som var jättegod. Gick till bryggan och såg Humpbackvalar som hade "mating"-föreställning i ca 1 timme. Sedan upp till oss för en drink och god natt kl. 22.30.

20/2 onsdag Antarktis

Vaknade till kanonväder i Paradise Bay. Stålande sol och helt blankt vatten. Frukost 7.30. Ut med paddlarna 9.30. Stig och jag i en 2manskajak. Vi såg isberg, berg, skrakfåglar, sälar, minkey wales, pingviner mm. Man kom jättenära allting. Janne gick av en stund på själva Antarktis. Inger där med zodiakerna. Paddlade runt till kl. 12.30. BBQ på akterdäck med grillat och tillbehör. På eftermiddagen gick båten vidare till ??. Ny paddlingstur för Stig och Janne. Inger och jag med zodiakerna och såg på sälar, isformationer och minkey valar. Strålande sol hela dagen. Middag kl. 19.30. Kl. 21 gick första zodiaken till andra sidan viken. Alla som skulle sova på Antarktis fastland fraktades över. Resning av tält och bäddning. Toan var ett 1x1m urgrävt hål med en tunna i mitten och en toapappersrulle i en plastpåse bredvid. Whiskey i korken innan sänggående. Lade oss ca 23.10. Började snöa framåt 01 tiden. Lite blåst.

21/2 torsdag Antarktis

Jag gick upp kl. 02 för att kissa. Ingen rolig historia med trånga stövlar att ta på, fötterna hade svällt. Ficklampa i handen och pulsandes fram till toan i lätt snöfall. Sov till kl. 01.00! Världens brak, som ett åskväder hördes, snabbt upp och ut. Såg endast svallet efter en kalvning alldeles intill oss. Lite kusligt. 10 min senare ett brak till. Packade snabbt ihop tält och sovsäckar och fick zodiaktransport till båten i dimmigt, blåsigt väder. Ombord igen kl. 06.00. Dusch. Frukost 7.30. Båten kör till nytt ställe! Nikie Harbour. Zodiaktur kl. 9.30. Grått väder. Stiltje. Gick på stranden till pingvinerna och sedan upp till en argentinsk väderstation. Janne ner till stranden och en pingvin som kom ca 2m nära honom. Åter till Ioffe kl. 11.30. Kaffe och cigarett. Lunch 12.30. Stig och Inger sov på em. Janne paddlade i blåst, dis och tvärsnö. Endast 7 paddlare idag. Zodiakerna ut till pingviner och sälområden. Jag läste, somnade och gick sedan en sväng på däck 3. Inger kom in 17.15 och Janne kom tillbaka 17.30. En jättehård paddling i byig vind och snöglopp. Oron Harbour kl. 14-19. Seglar norrut under natten. En rysk segelbåt kom på em på besök. Bibi fyller år idag!

22/2 fredag Deception Island Antarktis

Vaknade 7. Båten vid Deception Island. Frukost 7.30. Omklädning för blött väder 8.15. Bordning av zodiakerna var våghalsig. Sjöhävning ca 2 m. Ut till ön och landade på en vulkansandstrand. Alldeles brunsvart. Ön halvcirkelformad med ca 250000 hakbandspingviner häckandes överallt. Pälssälar var i färd med revirstrider så hannarna var aggressiva. Vi kom dit 9.15 och åkte därifrån 10.30. Dr Thomas låg på stranden med benet i en luftballong istället för gipsad och hade skadat ledbandet i knät så nu är han sängliggandes resten av resan. De tog honom på bår till zodiaken och åkte till båten. Den dam skar ett jack i lillfingret så hon fick plåstras om för mycket blod var det! Ombord på Ioffe kl. 11 igen. Strålande sol men mycket blåsigt, ca 20 sek/m. Kaffe och cig med Inger som stannat ombord. Upp på bryggan. Lunch 12.45. Fish and chips!! Vinden mojnat till ca 10 sek/m. Båten in genom en smal kanal, Neptun’s Bellow till en vulkansjö, Whalers Bay där vi ankrade. Ut med zodiakerna och in till stranden 14.30. Vi gick utmed stranden åt höger och upp till "Lapporten" där vi såg havet på utsidan. Sälar och antarktic-skuor, bruna, stora fåglar överallt. En och annan pingvin. Runt ett ställe var ca 15 fåglar samlade och åt av krill som blivit kokta av det heta vattnet som strömmade upp just där. Vi gick tillbaka och fortsatte mot husen som låg till vänster. Där fanns sälar som var mycket aggressiva och Janne och Stig kom lite för när en hanne blev jagade av honom så de fick lägga benen på ryggen och springa. Vi zodiakerna hade de grävt 2 st gropar och där var vattnet ca 40 grader varmt. Man kunde värma sina kalla fötter genom stövlarna. Kl. 16.30 var vi tillbaka på båten. Kaffe med whiskey och sedan en sovstund. Upp på bryggan igen. Gick bort till Spanska och Argentinska forskningsstationerna med Ioffe. Passen stämplades och post lämnades. Kl. 18.30-19 gick vi ut ur vulkanen. 19.30 middag. Sol och moln omväxlande. Vitt vin med ankbröst och pommes frites. Inger och Janne åt krabba. Drink för och efter middagen, whiskey, rom och sambucca! Lade oss 21.30.

23/2 lördag Antarktis

Vaknade kl. 7. Frukost 7.30. En något decimerad skara av passagerare till frukost. Uppe med kaffet i hytten. Till bryggan 9. Talade med Dana, en kanadensisk dam i 70-årsåldern "Maple Leef Syrup". Holländaren Otto var uppe på bryggan, hans fru Alexandra i hytten. Rätt gungigt. Lunch 12.30. Pastabuffé och glass till efterrätt. Inger och jag till mudrummet och städade upp bland flytvästar och kajakkläder. På bryggan, i hytten och läste, i biblioteket, ute på huvuddäck för att fånga en hög våg som skymde horisonten. Kanske en bra bild. En kaffe och sedan baren för att se på kläderna de säljer. Inget! Inger och Janne köpte väst och mössa. Drink för och efter middagen hos Inger och Janne. Kokt lax och ris. Päron i likör med grädde till efterrätt. Satt på bryggan till 22. Halvgungigt! Halvmolnigt. Närmar oss Kap Horn.

24/2 söndag Kap Horn

Upp kl. 7.15. Frukost 7.30. Upp på bryggan och tittade på albatrosser och vågor som slog över i fören. Stig och Janne på information om våra resmål och de olika platser vi besökt. Inger och jag på föredrag om albatrosser och långrevsfiskets risker för dessa fåglar. Kap Horn närmade sig och Inger och jag uppe på bryggan och på soldäck. Blåste skjortan! En mäktig syn att se klipporna och veta att detta är världens farligaste plats på havet!! Ner till hytten och såg genom fönstret. Stig filmade. Vände upp i Beagle Channel mot Ushuaia kl. 11.00. Kaffe 11.15 i hytten. Lunch kl. 12. Tomatsoppa och skinkpaj. Såg en delfin alldeles utanför båtventilerna. Den simmade med båten 3-4 m ifrån och hoppade i svallet. I biblioteket 14. Ner till matsalen och såg video om Kap Horn segling. Betalat och skrivit adress. Fyllt i frågeformulär. Duschat och tvätta håret. Packat. Lotsen kom 17.20. Väntat, väntat på drink före maten hos Inger och Janne och sedan Captain's Dinner kl. 19.30. Borschtsoppa, tenderloin steak, rödvin, massor av goda tårtor. Tal till höger och vänster och utdelning av alla certifikat för ditten och datten. An kom Ushuaia hamn ca 22.00. Sommarvärme och jättefint väder. Lite på däck och till baren för drink. Allt klart för morgondagen kl. 23.05. God natt i hamn.

25/2 måndag Ushuaia

Upp kl. 6.30. Frukost 7. 9 med buss till hotell Albatross. Vi fick rummen direkt som vi förbokat. Ut på stan 10. Köpte T-shirt till Leif. Stig till hotellet – helförkyld. Inger, Janne och jag gick till COOP och handlade vin, ost och kex till bussresan imorgon. Till hotellet 15. Ut igen 16 och åt lite sen lunch. Hamburgare på kyckling och öl. Stig till hotellet för att vila. In på Internet. Tjattat med Martin och Bibi. Mejl till Lisa. Inger och jag köpte badoljekulor och så tog vi ett härligt karbad 17. Slöade med TV till 20. Började regna 19. Grått. Middag på Mustaccia. Grillade pepparstekar med vitlök och potatis. Inger krabbomelett. När vi gick glömde jag väskan på stolen! Kris!! Ett kvarter bort kom jag på det och Stig hämtade. Puh! Tackar, tackar! Janne och jag till Internet 22-22.30. Hem och i säng 23.

26/2 tisdag Ushuaia - med buss till Punta Arenas

Upp 6.15. Frukost 6.45. Bussen gick 8.Efter 1.45 paus 10 min. Toshuin, ett litet samhälle. Ca 20 mil mellan Ushuaia och Rio Grande. Bussbyte 11.30. Argentinsk tull med massa papper. Ytterligare 2 km till den Chilenska tullen. 14.30 San Sebastian. Över oändliga slätter på knaggliga grusvägar. Färja över Bahia Azul. Väldigt strömt på grund av tidvattnet. Över och iväg 17.30. Magellans sund. 15 mil kvar till Punta Arenas. Framme kl. 20 efter 12 timmar i buss! Hotellägare fanns det gott om. Ely House tog alla väskor på bilen och så for vi iväg.

Vi fick var sitt dubbelrum med dusch och toa. Helt ok för 6 Usdollar eller 3,500 pesos/p/natt. Ut på stan och tittade. Mat på en restaurant. Gott grillat kött och öl. Kaffe med whiskey. Gick och tog en taxi hem a 3.000 pesos! Till vårt tjusiga dubbelrum och somnade kl. 24.

27/2 onsdag Punta Arenas

Mulet och regnigt väder. Upp kl. 9 och åt frukost. Kaffe och rostbröd. Ut på stan. Ned till hamnen. Kaffe på ett turistcafe. Gick runt och tittade på affärer. Lunch kl. 14. På ett cafe. Hamburgare som tydligen var goda!! Jag hade diarré igen! Hem på eftermiddagen och vilade. Ut kl. 19 för att leta efter restaurang. Beställt hotell i Puerto Natales för den 2-4 mars. Janne, Inger och Stig åt stekt lax och potatismos. Jag en soppa. Hem igen till 22. Lade oss genast.

28/2 torsdag Punta Arenas

Vaknade 8. Dusch och frukost kl 9. Till Turismo Centro Naval och tog en kaffe efter en lång promenad. Internet, skrev till Lisa, Kerstin E och Britt-Inger. 11.30 med egen minibuss och tolk till Brown-Mendozas hus. Gammalt med möbler kvar sedan sekelskiftet. Helt intakt. Sedan till utsiktsplats och lunch på lokal krog med King Crab och vin. Sedan på museet Santori. Intressant. Till frihandelsområdet Zona Franca. Köpt ciggis. Taxi hem 19. Vin och kex till middag i Inger och Jannes rum. Lade oss 22.30.

1/3 fredag Punta Arenas

Frukost 9. Sol och moln om vartannat. Ösregn kl. 7.30 imorse när Janne gick ut på sin morgonpromenad som han alltid gör. Gick till turistbyrån i hamnen och tog en kaffe. 11.20 till den andra turistbyrån för att köpa flygbiljett till Santiago och hotell i Puerto Montt. Tog ca 1 timme. Till ett fik för öl 13. Mera öl och hamburgare. Sol och ösregn. Siesta hemma mellan 17-19. Delade en flaska vin vi hade kvar sedan bussresan innan vi gick ut. CNN på deras TV. Vi hade ingen. Gick till stan för att äta. In på en rea. Inget att ha. Åt på restaurant El??. Pepparbiff med sås och 2x kaffe och whiskey. Hem kl. 23. Whiskey hos Inger och Janne. I säng 24.

2/3 lördag Punta Arenas - med buss till Puerto Natales

Frukost 9. Packat!! Ut på stan 10. Runt i affärer och en fika. Köpt ny dagbok. 13 till busstationen. 13.38 avgick bussen till Puerto Natales. Raka fina vägar med betong. Stora slätter med får, hästar och en del kor på. Försök till kornodling såg vi också. För kallt och kargt. Framme kl. 17 i solsken och rätt varmt. Taxi till hotellet Salto de Paine. Jättefint! Ut på stan och fick vår första jättesega köttbit. Som tuggummi!! Gick inte att äta överhuvudtaget. Tog efterrätt och kaffe avec på en annan krog. Tvättat. En whiskey hos Inger och Janne. Lade oss 24. 1a duschen på 4 dagar.

3/3 söndag Puerto Natales

Faster Margit fyller år idag! Vaknade 7.30. Tvättade. Frukost. Endast vi 4 på hotellet. Fick perfekt kokta ägg till frukost. Gick ut kl. 10. Gick runt i solsken och snålblåst, kallt till tusen. Kaffe på ett ställe kl. 12-12.30. Till hotellet för lite planering. Köpt presenter till Annelie/Annette. Kl. 14.30 tog vi bussen som tog 3 timmar till nationalparken Torres del Paine. 6.500 för inträde och 6.000 för bussen!! Vi fick registrera oss in och ut. Först gick vi av bussen till entrén till parken men busschauffören tog upp oss igen och det var tur. Han förstod väl att vi var några vilsna turister. Ytterligare 30 min med bussen förbi en alldeles blå sjö och berg med glaciärer till en annan stor sjö. Därifrån gick vi 20 minuter uppåt till ett vattenfall, Salto Grande, som fick sitt vatten från Lago Nordenskiöld!! Solen sken och vattnet yrde. Jättefint. Regnmolnen kom fort och vi skyndade tillbaka till bussen. Stängd och låst. Kissade i buskarna och fick vänta 0,5 timme i regnet på bussens förare. Bussen blev full av backparkers och så åkte vi tillbaka till Puerto Natales. Kom dit kl. 22.30. Åt pizza. God. Whiskey innan läggdags.

4/3 måndag Puerto Natales

3-e gången gillt! Numera på penicillin och dunder! Frukost 9. Alla andra ok. Inger, Janne och Stig ut och handlat, ut och ätit lunch , ut till resebyrån. 25 sek/m och båten kunde inte komma in till hamn. Skall checka in mellan 19-21 ikväll. Ombord senare, vi får se när. Hade kvar vårt rum hela dagen. Tur för mig! Inger och Janne träffade på Margret från Melbourne i stan. Hon hade tagit bussen dagen efter oss hit. Tyvärr fick jag inte träffa henne. Checkade ut 19. Inget extra betalt för dagen. Snällt! Ned med bagaget till hamnen. Åt kl. 21 på restaurang Eden. Jag soppa igen och Inger, Janne och Stig Lomo-tallrik. Såg gott ut och det var det, för dem. Ner till baren Salto del Paine för whiskey. Gick därifrån 24.00.

5/3 fredag från Puerto Natales med MV Eden till Puerto Montt

Idag skulle pappa fyllt år om han levat. Vi gick till hamnen 00.10 i regn, regn och blåst, 15-25 sek/m hela dagen och +7 grader. Gick ombord och fick åka lasthiss upp till main deck. Massa folk ombord, 160 passagerare som alla skulle checka in! Vi var i hytten 1.40. Somnade lyckligt in kl. 2. NATT! Upp kl. 8.15 för frukost. Lång kö för att få mat och så skall det nog bli här! Ut för rök på akterdäck och där var 3 stora öppna lastbilar fulla med hästar. En häst fick de dra ut ur flaket. Brutet ben! Ca 45 hästar och ytterligare 3 laster med kor/tjurar. Det bölar och brötar. Lunch kl. 13. Fisk och god kycklingsoppa. Ut på däck och in för att sova i omgångar. Hårt väder och regn. En vacker natur, fjordliknande med höga berg och öar. En ljusblå glaciär såg vi och höga snöklädda toppar.

6/3 onsdag MV Eden

Janne väckte oss kl. 7 för då låg båten i Puerto Eden. En liten ö med 200 invånare. 1 kyrka, 1 skola, 1 sjukhus och 2 poliser. 6-7 småbåtar hämtade och lämnade av/på folk och varor. Frukost kl. 8. Hästarna fått blöt hö. Verkar ha överlevt 2.a natten. Mellan 10-20 sek/m och regn, +5 grader. Lite sol kl. 1125-11.30. Lite vila. 13 lunch. Gungningar hela tiden ute på gulfen. Eftermiddagen en film, lite kaffe, lite sova. 19.00 middag. Kaffe och whiskey och vin. Gungade otroligt mycket. 11 grader nu. Gick för att lägga oss 22. Ingen kunde sova. Janne förstås somnade. Stig och jag upp till bryggan 24 efter ett par riktiga överhalningar. Hästarna åkte 50 cm från sida till sida. Till cafeterian! Stängd! Folk sover överallt. Upp till bryggan igen. 01.00 ner till "hissen" igen. Sov på tvären sittandes i sängen. Det gick bättre. Till slut somnade Inger och sedan även jag. 20-30 sek/m!!

7/3 torsdag MV Eden

Vaknade 8. Frukost! Oj, vilken natt! Båten krängde så mycket att en kätting till en lastbil brast, en häst hoppade ur lastvagnen och ut i havet (enligt en tjej som sa sig sett det), människor grät och ropade på Ulrik, dörrar smällde, papperskorgar och annat löst for fram och tillbaka över durken. Rent sagt ett himla liv. Stig ned till lastdäck och en häst ligger död? i ett hörn. Så nu har det gått åt 2 stycken. Det finns ju mera djur, även i täckta vagnar så vem vet hur de har det! Solen skiner idag och det gungar mycket mindre nu. På bryggan och såg på den vackra naturen med höga, trädklädda berg. Janne såg ett sjölejon. Ner till lunch kl. 12. Upp på däck och titta på hästarna. Sov på eftermiddagen 15-16. Upp på däck igen! Mycket att se på. Såg massa fiskebåtar som fiskade 2ms fiskar. Får endast fiska 2 gånger per månad just här. Middag kl. 19.30. Lax. Lade oss 22.

8/3 fredag Puerto Montt

Upp kl. 8.15. Janne väckte som vanligt. Natten lite gungig. Efter frukost till bryggan. Packat!! Ha, ha!! Pratade med Alecho och han skall skriva mej. Väskorna ned till receptionen. Väntade på tilläggningen! Puerto Montt, 150 mil på MV Eden, 810 nm. Taxi till hotellet. Kalasrum. Dusch och bubbelbad och tvättning av kläder. Ut på stan som är en 110 000 inv. stad utmed en vik som är väldigt ren och fin. Kaffe med Toscatårta kl. 13. Gick på stan mellan 16-18. Middag kl. 19 på en asiatisk/kinesisk krog. Jättegott. 5 olika rätter. Till hotellet 21.30. En drink för sängen som nästan var 1,5 m bred. Varsin säng!! God natt 22.30.

9/3 lördag Chiloé Island – Puerto Montt

Upp kl. 7.15. Frukost 7.30. Jättefint! Ut till bussarna för att ta 9.15-bussen till Chiloe Island. 6 mil till färjan och över Ancuss till Castro. Var där kl. 13. Gick runt i stan och såg den gulblåa trä och plåtkyrkan. Gick ner till havet och gick en vända. Världens brantaste backe upp till stan igen. In på en restaurang och åt lunch. Tog bussen hem igen kl. 15.45. I Puerto Montt 19.15. Gick en vända bland hantverksstånden. Till hotellet 20. Drink i vårt enorma rum. Ut 21 och till en mysig restaurant efter en pizza som var jättegod med vin. Hem 23. En godnattdrink.

10/3 söndag Puerto Montt - flyg till Santiago, Chile - flyg till Lima - Cusco , Peru

Upp kl 8.30. Frukost 9. Packade! Inger och jag ut på stan för att köpa ciggis. Allt igenbommat och stängt. Checkade ut 10.15 som vi trodde. Just i natt hade de ändrat från sommartid till vintertid så klockan var bara 9.15. Upp på rummet igen för att vänta 1 timme till 10.30 då vi beställt bil för vidare transport till flygplatsen. Planet gick 12.40 till Santiago. Resten löser vi där. Lunch pasta eller potatismos och båda var goda. Vin till maten. Klart väder så man såg Anderna, floder och små samhällen utmed Chiles kust norrut. Puerto Montt till Santiago 91 mil. Ankom 14. God mat på flyget Lan Chile. Bokade biljetter till Lima ikväll kl. 21.20 och sedan vidare till Cusco. Checkade in bagaget och gick och tog en öl. 15.50! Tog en drink och gick och tog en hamburgare. Planet till Lima gick 21.40. Ett jättefint plan med egen TV i varje stolsrygg. Landade 24.00 lokal tid (01.00 för oss). Lan Chiles plan som vi hittills åkt med har jättegod mat och är bra. Janne och Stig fixade hotell Miela Lima. Ett 88 dollarshotell. Somnade in i king sizesängar kl. 02.00. Fint badrum med vita gardiner med krås för badkaret.

11/3 måndag Lima - Cusco

Upp kl. 7. Duschade i det fina badkaret och de hade ett jättestort badlakan. Frukost 7.30. Checkade ut. Taxi för 30 nueva sole till flygplatsen. Planet till Cusco skulle gå 9.20 men vi kom iväg 10. 54 minuters flygning. Kl 11.45 i Cusco som ligger 3.400 möh. Till hotell El Dorado som vi fick hjälp med att boka av en dam på Limas flygplats. Hon fixade en bra kontakt i Cusco som ordnade utflykter och flygbiljetter för oss. Hotellet var mysigt med bra rum. Varmt och fuktigt, dock. Gick en sväng på stan men huvudvärk och andfåddhet trängde på. Åt sopplunch/omelett. Stig till hotellet. Inger, Janne och jag gick en sväng till på stan och köpte vatten. Mycket avgaser men en gammal och gullig stad. Många barnförsäljare som överfaller en vart man än går. Till hotellet 16.30. Stig sov. Vi lade oss alla för att vila och sova. Den höga höjden gjorde sig påmind. 20.30 ner till hotellets restaurang och åt endast soppa och ett glas vin/sprite. En kopp koka-te efteråt. Lade oss 22.

12/3 tisdag Cusco

Vaknade 5. Mådde pyton. Somnade igen 6.45 efter en del turer. Vaknade 8.15 av att Inger och Janne var klara för frukost. Uj, uj, vad det tog emot att äta frukost. Åt en banan, halv bulle och kaffe. Stig mådde bättre. 9.30 kom guiden och hämtade oss för en rundtur. Först till Pisaq. Stora marknaden efter flera stopp utefter vägen där försäljarna var som flugor på en sockerbit. Janne köpte en fin baby-alpacka-tröja. Inger och Stig var sin T-shirt och sedan till Urubamba. Ollantaytambo där vi tittade på gamla inkaruiner och bebyggelse. Stig och Janne gick med guiden upp på toppen. Inger och jag satt på var sin sten en bit upp och beundrade staden. Vidare till Urubamba och var på ett potteri. Inger köpte en urna. Vidare till Chinchero till Cusco över bergen. 3.800 möh som högst och på slätterna hade de vidstäckta fält som de odlade potatis mm på. Fantastiskt landskap med höga berg i fjärran. Ca 15 barn och en tant stod utmed vägen då vi stannade vi ett tillfälle. De ville ha pengar. De sjöng för oss några visor och de var otroligt smutsiga och en del småbarn var barfota i det kalla vädret. Vidare ner till Cusco genom ytterligare byar med kor och grisar utmed vägen. Åter till hotellet kl. 17.30. Tog en coca-te och upp på rummet för att vila. Drink hos Inger och Janne kl. 20. Ut på stan och åt spagetti Bolognese, Stig löksoppa. Köpte vatten och toapapper på hemvägen. Till hotellet 22.15 och lade oss 22.30.

13/3 onsdag Cusco

Upp 8.30. Sol och molnigt, ca 15-20 grader. Frukost 8.45. Janne hade redan fått sin morgonpromenad. Upp till rummet för kortskrivning. Bussen kl. 10.30 för rundtur i Cusco. Vi såg katedralen och kyrkan Sacred Family. Det var mycket guld i alla kyrkor och jättestora. Till Succsay huaman. Rundtur till fots bland inkaruiner. Cocate på ett litet ställe med lamor och massor av tröjor och hantverk. Till Qenco med grottor och en staty som gav en pumaliknande skugga. Till Puhapyukara och Tambomachy. Inkabyggnader som spanjorerna nu byggt på. Här fanns en vattenkälla som rann i olika nivåer och vi tvättade ansikte och händer i vattnet för då skulle man bli ung igen. Vi får väl se! En restaurang som låg väldigt fint med utsikt över Cusco föreslog guiden att vi skulle äta på men där var för hög musik och mycket mat. Alla sorter som är speciella för Peru och vi kände inte att vi skulle orka med det så vi gick ut igen. Kom till hotellet ca 15.30. Vi gick ut på stan och åt en god lunch med peppar-lomo. Tillbaka till hotellet 17 och vilade till 19. Yolanda kom med biljetter för Machupicchu. Ut och åt kl. 20 och hem 21.30.

14/3 torsdag Cusco - Machupicchu med tåg och buss

Upp 4.30. Frukost kl. 5. 5.30 kom bilen som körde oss till tåget. Kl. 6.00 prick gick tåget till Machupicchu. Intressant att se staden från tåget. I 3 timmar och 45 minuter satt vi och såg på det vackra landskapet, odlade slätter, höga berg i rött och närmare MP var det närmast djungel. Ingen guide fanns på plats så vi följde strömmen mot bussen som tog oss vidare den sista biten på en smal och slingrig väg upp till själva stenhögen, Machupicchu! Ingen guide så vi gick in och runt själva. En fantastisk upplevelse med massor av hus och murar och höga berg runtom. Vi gick upp till inkafolkets utsiktstorn där de hade utsikt över två dalar. Inkaporten och inkastigen syntes bra därifrån och Janne tog sig en promenad på stigen. Solen stekte fram till cirka klockan 13. Vi gick runt och svettades, flåsade och blev mygg/flugbitna. Vi gick ned och tog en öl kl. 13 för då orkade vi inte mera. Sedan bussen ner till tåget och marknaden och alla försäljare. Vid början av toppen stod en 12-årig kille och ropade och sjöng någonting, iklädd inkakläder i skarpt orange.. Medan bussen åkte slingervägen, sprang han mellan vägarna rakt genom djungeln på stigar och mötte bussen vid varje kurva på samma ställe ett 10-tal gånger och vinkade och ropade en ramsa. Sista kurvan kom han på bussen och inkasserade pengar från passagerarna. Det var en verklig prestation av honom. I en kurva mötte bussen en annan buss på väg uppåt och båda tvärnitade och stannade med ca 1 meter tillgodo. Läskigt! Vi kom ned i dalen till det lilla samhället med alla försäljarna och stånden. Vi gick till ett kafé för en god Irish coffee. Tåget tillbaka gick kl. 15. Ytterligare en trevlig tur till Cusco på tåget. Jolanda mötte med buss och vi fick våra flygbiljetter på hotellet. Upp för en drink och en dusch kl. 20. Gick ned på hotellet för middag. Vi fick ju ingen lunch som vi betalt 40 dollar för så vi var ganska hungriga. Upp och packade för morgondagens resa.

15/3 fredag Cusco - flyg till Lima och Quito

Upp kl 5.30. Frukost 5.45. Avresa från hotellet 6.15. Till flygplatsen och väntar på flyget till Quito. 8-planet försenat till 9.30. Mot Lima 9.45. Fick bagaget och checkade in till Quito, avgång 12.30. Landade 15.30. Janne och Stig ordnade hotell och taxi. Iväg till Escandinavo. Checkade in. 2 bra dubbelrum med gemensam balkong och utsikt över staden med dess höga berg alldeles intill. Staden är 16 km lång och 3 km bred. Perus huvudstad. Tvätt av byxorna och lite drink på balkongen. Ägarinnan visade sig kunna svenska. Yolanda de Hjort. Hon hade bott i Sverige 25 år och hade 2 söner boendes där. Hon rekommenderade en restaurang, El Grillo. Vi gick dit 20.30 och det var en jättefin restaurang med bra service och fint som snus. Lomo a la pimienta, vin och pisco, irish coffee. Vi blev både mätta och runda både här och där. Hem 22.30. Lade oss och sov jättegott med mjuka kuddar.

16/3 lördag Quito

Vaknade kl. 8. Ner till frukost med kokt ägg och Kalles kaviar!! Kaffe och smörgås med en speciell juice som kom från en stor frukt. Gick ner till resebyrån och ordnade med Galapagosbiljetterna. Quito har 1,2 milj. Invånare. Tillbaka till hotellet kl. 11.15. Hade tagit ut pengar och endast US dollar finns. Inga lokala pengar. Kl. 13.30 gick upp till en restaurang, La Chosa, och åt en god lunch. Stig och jag åt fisk, Inger och Janne åt räkor. Till efterrätt 4 st olika rätter. Tillbaka till hotellett 15. Slappade till kl. 19. På kvällen gick vi till en kinesisk restaurang, Siam, och åt en god middag. Kom hem 21.30. Janne lite dålig i magen. Lade oss 22. Stig också orolig i magen. Full fart på toaletterna i våra rum hela natten.

17/3 söndag Quito

Vaknade 7.30. 8.30 in till Inger och Janne och sjöng för Janne som fyller år idag. Ner 8.45 till frukost. 2 ägg i kopp, smörgås och kaffe. Upp på rummet igen. Janne kvar på rummet när Inger, Stig och jag gick ut kl. 11.30 för att handla och internetta. Fann ett med både kaffe och Internet. Skrev till alla-listan och till Lisa. Fått från B-I, Anders och Lisa. Mejlade Claes. Åter hotellet 13. Janne bättre. Vilade eftermiddagen till 15.00.Fortsatte vilan fram till 17.30 då vi gick ut för att äta. Regnade lite. Gick först upp till en italiensk restaurang, men stängd. Sedan nedåt mot El Grillo och fann en annan italiensk restaurang. Åt var sin pizza och en kopp kaffe efteråt. Hem igen 19.00. Såg på TV hos Inger och Janne fram till 20.30 då vi lade oss.

18/3 måndag Quito - flyg till Galapagos och ön Baltra

Upp 5.30. Lämnade vinterbagaget kvar på hotellet. Frukost 6. 2 kokta ägg var till oss. Jag åt 3!! Betalade hotellet efter lite trubbel med vouchern. Taxi 6.20 till flygplatsen. Där kl. 6.50. Kl 8 fick vi våra biljetter till Galapagos via en dam. Flyget 9.30 från Quito landade på Galapagos deras tid 12.00. Som Janne uttryckte sig: "Det känns som att få en stekpanna i ansiktet" Vansinnigt varmt och fuktigt. Tog en öl. Blev mötta av Marco som hjälpte till med bagaget och bussarna. Först buss i 30 grader och stekande sol i en timme. Mitt på ön Santa Cruz körde vi igenom ett ösregn. Vi kom till en båtfärja som tog oss över ett ljusblått sund. Ny buss på andra sidan och till kajen i Puerto Ayora kl. 14 var vi där. Åkte på flaket till en pick-up till Darwin Centret där vi fick se en video om Galapagos. Den övriga gruppen om 11 personer var redan där. Vi gick runt och såg massa olika sorters landsköldpaddor, varaner och ödlor. Hett! Köpte coca-cola och fick svalka oss i skuggan. Sedan gick vi tillbaka till hamnen och såg hur pelikanerna kalasade på fiskrenset som fiskarna slängde till dem då de rensade sin fångst. Tog en öl på vägen. Blev hämtade av en eka 17.45 och körda till båten Fragata som låg för ankar ute i bukten. En snabb dusch, sedan middag kl. 19. Kött och potatismos. Gott. Alla andra åkte till hamnen men vi var kvar på båten. Packade upp och drack kaffe med whiskey. Juan Carlos, sjömannen på båten, spelade dragspel för oss och sjöng visor. Han var född i Colombia men uppvuxen i Quito. Lade oss 22. VARMT!!

19/3 tisdag Galapagos

Vaknade 6.30 och frukost 7. 8 gick båten till hamnen Ayora. Åkte buss till Santa Cruz och såg på ett par vulkankratrar. Gick genom djungelliknande terräng och såg en flycatcher alldeles knallröd. Finkar gula och grå såg vi också. Sedan till en vulkantunnel 1 km åt ena hållet och 2 kn åt andra hållet. Åter till hamnen 12.20. Handlade. Tillbaka till båten 12.50. Lunch 13. Anklade upp och gick till Isla Santa Fe. På Santa Fe åkte de iväg för snorkling. Inger och jag var kvar på båten. Stig tillbaka tidigare så vi badade. Skönt. Ut på eftermiddagen till en vacker vik med sjölejon som var i olika grupper på stranden. Ca 30 minuters promenad genom vulkanberg till en annan strand. Såg ödlor, iguaner av olika storlekar och arter. Åter båten 18. Middag 19. Båten gick 21 till ön Espanola "Hood". Ca 6 timmars lagom gungning.

20/3 onsdag Galapagos

Vaknade 6.30. Frukost 7. Ut med båtarna till Gardner Bay där vi såg massor av sjölejon. En fantastisk fin strand. Ön heter Espanola. Vi såg en oyster-catcher (strandskateliknande fågel). Inger och Janne badade. Kl. 10.20 tillbaka till båten. Fick världens regn på oss. Härlig dusch. Janne åkte med och snorklade. De kom tillbaka 11.45. Hade sett massor av koraller och fina fiskar. Bättre än igår. Läste lite fågelböcker till lunch 13. Kl 15 till Suarez Point. Sjölejon, Blåfotad Boobies, Galapagos Hawk, American Oystercatcher, Yellow Crown Night Heron, Red billed tropic bird. Gick en promenad över ön på ca 2 km. Nazca Boobie såg vi vid havet där vågorna sprutade upp genom hål i lavan. Soligt och hett, dövarmt. Galapagos pelikaner ser man överallt. Tillbaka till båten 17.30. Drink före middagen kl. 19. Lade oss 21.30.

21/3 torsdag Galapagos

Upp kl 7 till frukost. Janne åkte turen till Isla Santa Maria (Floreana) som vi gått till under natten. De såg Flamingos vid en sjö på ön, 8-10. Snorkling vid Crown öarna. Bara Janne. Haj, White tipped, mängder av olika fiskar. Inga havssköldpaddor. Snorklade vi vulkanklippan som låg 200 m från båten. Sedan simmade till båten. Lunch 12. Inger, Stig och jag på båten på förmiddagen. Kl. 14 i småbåtarna till en lavatunnel och grotta. På vägen dit fanns en postlåda ursprungligen från början av 1800-talet. Man lägger kort utan frimärke i den och sedan får efterkommande turister ta med och posta från sina hemlän der. Vi tog med 4 kort och lade dit 2. Tillbaka till båten. Bad. Fin drink med dragspelsmusik och sång av Juan Carlos och rivjärn med gaffel av Joan. Väldigt trevligt. Lite dans och ringlek runt båten till musik. Kul. Middag med jättefin tårta för Amerikanska gänget. Båten gick kl. 20.30 Satt och såg månen upp-och-ner samt massa stjärnor.

22/3 fredag Galapagos

Under natten körde båten från Floreana till Seymour North. Ca 8-9 timmars gång. 7 frukost och ut med båt 7.45 till Seymour North där vi landsteg på klipporna. Liten sälunge låg alldeles där vi gick iland. Såg Brown Nody, Galapagos Seagull, Blue Footed Boobis och Fregattfåglar. Massa döda djurrester av sälunge, sjölejon, fåglar och orm. Soligt och dövarmt. Åter båten kl. 9.45. 11 st amerikaner gjorde sig klara att åka till flyget ca 10.30. Vi gick bara runt på båten. Kl. 11.30 lunch för oss 4. Kyckling och pommes frites. Gott. Inväntar nytt gäng på 12 personer. De nya kommit. Eftermiddagen till Bachos Bay för wet landing. Flamingos. Sex Iguanas, Yellow wabbler, 5 Darwin finch, pelikaner, Great blue Heron,. Badning. Till båten 17. Gick med båten till Rabit och Bartolome Islands. Middag med drink 20.30. Lade oss 22.30 efter dragspelsmusik.

23/3 lördag Galapagos

Frukost kl. 7. 7.45 iväg med båt till Rabida. Upp på toppen. Fantastisk utsikt. Ner till stranden. Snölejon. Snorkling och bad. Åter båten 10.30. De hade fiskat och massa pelikaner var bakom båten för att få sig ett skrovmål. Duschade och sedan Coca-cola + TV-film om Galapagos. Eftermiddagen Bartolome Island. Red mangrove forest och Galapagos penguin. Snorkling och bad. Röd sandstrand. Åter båten 16. 17.18 var Janne och gruppen uppe på toppen och utsiktsfyren. Drink, köttmiddag. Sov 22.

24/3 söndag Galapagos

Under natten gång till Tower, Genovesa. 8-10-timmars gång. Förmidagen Philips Steps. Eftermiddagen 15 Darwin Bay. 8 förmiddagen Red och blue Nazca Booby. Great och magnificent Frigatebird. Galapagos Dove. En låg, sparsamt beväxt ö. Hade rasat på vissa delar för 28 år sedan. Fruktansvärt hett. Ingen skugga. Var där 8-11. Efteråt snorkling. En båt hämtade Inger och en dam och mig till stora båten. Skönt med blåst och skugga. Man kokar nästan. Lunch 12.30. Gott som vanligt. Räkor. Slappning till kl. 15. Vi ORKADE bara inte gå med på eftermiddagen. Var på båten. Soldäck i skuggan. Duschade. De andra kom tillbaka kl. 18. Middag 19. Fisk och chokladtårta. Drink före maten, en bamse whiskey. Lade oss 21.30.

25/3 måndag Baltra, Galapagos - Quito 2a gången

Upp kl 5. Kaffe. 5.55 till Plazas South. Land och Marine Iguana. Couth Cactus Finch, Tropic Bird, Sea Gull, Frigate Birds, Sea Lion. En sval tur på ön under tidig morgon. Såg solen gå upp bakom molnen. Frukost 7.30. Båten gick till Baltra till kl. 9.30. Iland och på bussen till kl. 10. På flygplatsen 11.40. Checkade in och fick stämplar i passen tack vare Marco. Gick och köpte T-shirts och hattar. Planet skulle gå 12.45 men vi kom iväg 13.45 till Quito. Jannes mage i olag så vi begav oss till hotellet. Var där 18.30 och Stig, Inger och jag gick till Hotell Sebastian för att äta middag medan Janne somnade under flera lager av filtar och överkast. God middag och hem 22.30. Lade oss direkt.

26/3  tisdag Quito

Frukost kl. 9. Inger och Stig lämnade 12 kg tvätt som kostade 12 dollar. Skall hämtas kl. 17. Kl 12 kom en taxi som Jolanda beställt och hämtade oss för en tur. 1,5 timmar till Ekvatorn. Där var väldigt intressant och fint. Ett museum i tornet över de olika områdena i Ecuador och olika dräkter, som våra landskapsdräkter. Vi tog en öl och gick lite i affärer. Köpte kort för att skicka men posten stängde precis när vi kom så vi fick inga frimärken. Åkte till en krater och sedan ner till Quito. Såg alla kyrkor och var inne i presidentpalatset. Quito centrum var fint med gamla byggnader. Äkte till östsidan och nedför en brant backe till Francico de Ollians, Conquistadorernas väg från Quito till Atlanten över Amazonas och sedan vidare till Spanien. Åter hotellet 16.30. Stig och Janne ut för att köpa whiskey. Kom tillbaka med Baccardi så det blev rom och cola hos Inger och Janne. Ut och åt stek på en mysig restaurang, hittade inget Internet. Hem och lade oss 22.

27/3 onsdag Quito

Vaknade 7. Frukost 9. Ut på stan. Internetcafé för mejl och telefon och kaffe. Gick runt i stan och köpte solcreme och magmedicin. Till hotellet 12. Ut igen kl. 14 till KLM-kontoret- Planet OK för imorgon. Gick till en lunchrestaurang och åt för 1,50 dollar. 3-rätters! Billigast hittills. Till KLM igen då mitt namn och biljett inte var med på bekräftelsen vi fått. Taxi 1 dollar till KLM. Taxi vidare till köpcentrat vid Carolina parken. Gick runt på centrat till kl. 17. Till Escandinavo. 45 trappsteg upp till våra rum. Rom och coladrink. Vila till 19. Ut för middag till en kinesrestaurang. Åt räkor och strimlad biff och öl. Hem för att packa kl. 21. Lade oss 22.

28/3 torsdag Quito - flyg till Curacao, Willemstad

Telefonen ringde och väckte oss 6 fast varken vi eller Janne beställt väckning. Gick upp 6.30 och frukost 7. Taxi till flygplatsen 7.30 och checkade in KLM till Curacao 10.45. Nu lämnar vi Quito som vi kallar Shito eftersom Janne haft diarré båda gångerna vi varit här. Staden med K-pist- och pistolbeväpnade vakter utanför privatbostäder, restauranger och affärer. Larm och sirener som tjuder dygnet runt samt hundar som skäller nätterna igenom. Ett härligt klimat har de i alla fall och vackert landskap. Landade på Curacao kl. 14.30 lokal tid. Soligt och VARMT. Letade hotell på flygplatsen och hittade "Otrobamba" för 85 dollar per natt. Taxi för 20 dollar till hotellet. Checkade in och hade bra rum med CNN och utsikt över hamnen och kanalen och centrum. Stig och Janne ut och handlade ost, whiskey och rom. Åt och drack detta 17. Ut på stan 18. De flesta affärer stängde för långfredag. Gick runt i stan. Tog en öl på ett ställe och åt rökt lax vid kajen. Gott Hem för sovning 22.

29/3 fredag Willemstad

Frukost 9. Mycket gott med stekt ägg och bacon, juice, kaffe, frukt mm. Gick över svängbron till staden och gick runt ett par timmar. Cola och öl på ett café. Tog kl. 11.30 en taxi till Sea Aquarium, 15 dollar. Inträde 12 dollar per person. Gick runt och såg hajar, sjölejon och sköldpaddor is stora utebassänger. Massor av saltvattensfiskar. Gula, blå, rosa, röda, randiga, prickiga. Tog en Cola och pustade ut. Soligt och väldigt varm. Gick in i museet och där var det kallt för där fanns AC och det var 20 grader, BRRRR!! Såg på när sköldpaddorna matades med fisk! Och även nurce sharks fick fisk. De sög i sig fisken. Taxi tillbaka till hotellet kl. 16. Stig och Janne för att köpa cig! Ner till hotellets pool och tog ett dopp. Duschade och tvättade håret. Slappade 17-19. Gick över bron till staden och letade restauranger. De flesta stängda. Gick över bron igen och bort till en fin restaurang där vi åt lax, curryrätt, entrecote med en creme brûle som avslutning. Gick hem till hotellet för nattfösare och lade oss 23.

30/3 lördag Willemstad

Frukost 9. Stig och Janne till stan och handlade. Inger och jag gick på Otrabandasidan. Orolig mage så vi höll oss nära hotellet. Kl. 11 kom de tillbaka och vi gick alla runt i affärer. 12.30 tillbaka till hotellet. Ut på restaurangen bredvid och tog pannkaka och kaffe. Janne lika brödsorter. Janne på promenad och Inger, Stig och jag gick till poolen. Badade och slappade. Kl. 17 upp på rummet igen.

Gick till stan och tog en drink på kajkanten. Inger tog en Margherita som kom i ett jättestort glas. Gick till restauranggatan och till en italiensk restaurang. Pizza pepperoni med jättemycket vitlök. Inger Hawaii. Godaste pizzan hittills. Väldigt fint ställe där det var många olika slags restauranger alldeles vi vattnet. Hem 21-30 för drink, det är jättedyrt med vin och drinkar ute på matställena. Lade oss 22.30.

31/3 söndag Willemstad

Stig väckte mig med sång, kaffe och presenter kl. 8. Inger och Janne kom 8.50 med present. Frukost 915. Upp på rummet för toa och ombyte, sedan ut och tog en taxi till Zoo. 15 dollar kostade taxin men zoot var gratis och det förstod man när man kom in. Först fick vi se en död kyckling, trodde vi, men så kom ett buksvin och sparkade till den så den vändes rätt och då gick den iväg!! Olika slags djur men allt var väldigt misskött. Krokodiler, pumor, fåglar av alla slag, krokodiler, sköldpaddor, en halt åsna, mm mm. Tog en cola var och satt och pustade ut i skuggan. Fick ringa efter taxi för det fanns ingen som "kom förbi" in the middle of no where. Åter hotellet 12.30. Ut till poolen för bad. Vila till 14. Ut och bytte en klänning och Inger köpte en. Till KFC, Pizza Hut och delade på en pizza, det var nästan det enda stället som var öppet. Hem kl. 16. Slappade till 19. Drink och födelsedagsmiddag på The Grill King. Sniglar, pepparbiff, vin, whiskey sour, Irish coffee. Hem och somnade 23.

1 /4 måndag Willemstad

Upp kl. 6.30 och frukost 7. Gick över till Punda och Bonair-båten. Inga pass! Janne och Stig tillbaka till hotellet och hämtade passen, 101,50 dollar för 2 personer tur och retur. Resan tog 2 timmar med katamaranen. Kom dit och fann att alla affärer var stängda! Helgdag och det sa ingen något om! Annandag påsk! Otur. Tog en cola på enda stället vi fann öppet. Gick längs strandpromenaden och tillbaka på landsvägen. Åt en pizza på samma ställe som tidigare. Gick runt i värmen och solskenet och väntade att båten skulle gå tillbaka kl. 15.30. 15 gick vi ombord, varma, trötta och besvikna. Men vi hade dock sett denna gulliga ö. Åter Willemstad och hotellet 17.30. Kl. 19.30 gick vi runt hörnet till restaurangen för mat. Tournedos, räkor och lax. Jättegott! Hem 22.30

2 /4 tisdag Willemstad

Upp kl. 8 och frukost 9. Bil beställt och de skulle hämta oss 10.30 men kom inte förrän straxt före 11. Åkte till biluthyrningen och fick en röd Subaru. Vi åkte norrut 11.30 och Janne körde. Mycket torrt landskap och skräpigt i naturen. Upp till Westpunt och fikade på ett ställe som låg alldeles ute på klipporna vid Westpunt bay. Fortsatte upp till Noordpunt och gick ut och tittade på en jättegryta där havet sköljde in. Märklig natur med rufflig sten. Den mjukare stenarten hade försvunnit och bara den hårda var kvar så marken var hålig och ojämn. Upp till fyren på en brant och knagglig väg, vi höll andan så att bilen skulle komma upp. Fantastisk utsikt över havet. Åkte söderut på västsidan och körde in till ett par laguner. Där var jättefina badlaguner men det var så fruktansvärt varmt att men inte ens orkade bada. Såg flamingos vid San Willibrordus som kommit men en storm från Bonair 1986. De hade stannat i de gamla saltområdena som låg där och där slavarna på 1800-talet fick arbeta med att samla in salt för vidare transport hem till Holland. Lämnade tillbaka bilen 16.30. åter hotellet 17. Ut och tog en drink på hamnkajen kl. 18 och gick sedan till the Grill King och åt en middag till på sniglar, pepparbiff, kyckling med mera. Janne bjöd och hade detta till sin födelsedagsmiddag då han var dålig när han fyllde år i Quito. Gick 21 till Casinot på vårt hotell. Spelade bort 100 kr per familj. Ingen tur där inte! God natt kl. 23.

3 /4 onsdag Willemstad

Frukost 9 och sedan ut på stan. Stig filmade bron när den öppnades för det var kul att se att staden flyttade sig och bron man stod på var stilla. Handlade och tog en cola på ett café för lokalbefolkningen på Otrabambasidan. Det var under en bro och där blåste det härligt. 32-35 grader i skuggan. Åter hotellet. Till Pundasidan för en drink (spritfri) kl. 12.30. Gick runt i affärer och internetade för 1:a gången här. Fungerade fint fram till kl. 14 då förmodligen affärerna började använda Internet för då blev det bom stopp. Tillbaka till hotellet och gick till poolen. Badade och tog en drink. Upp på rummet 16.30 och vilade till 19. Gick till The Grill King igen och tog T-ben, sniglar, vin och whiskey sour för detta är sista kvällen vi har tillsammans. Jättegott igen. Åter hotellet 22 och satt och pratade hos Inger och Janne. Whiskey är slut! Även vi! Somnade 23.

4-5/4 torsdag Willemstad - flyg till Göteborg

Hemresedag! Strålande sol och varmt! Frukost 9 och sedan packning! Klara 10.30. Ut på stan och handlade. Inger en kjol, Janne shorts, igen, jag en topp. Åter hotellet 11.30. Checkade ut 13, 611 dollar. Gick till hamnkajen för lite lunch. Åter hotellet och tog kaffe vid poolen. 17 kom taxi för transport till flygplatsen. 19.30 flyget mot Amsterdam. 10.30 den 5 april landade vi, eller snarare damp vi ned med världens brak på landningsbanan, 11.30 i Amsterdam. Vidare 13.45 till Göteborg och landade 15.15. Martin med bil och Bibi med motorcykel var och mötte oss i ett solstrålande Göteborg. Eftersom Claes var i Finland och Ingers bror i Danmark fick de ta en taxi till Marstrand. Härligt att vara hemma igen trots allt spännande vi upplevt och sett.

Detta har varit en fantastisk resa!